Moment powstania obowiązku podatkowego przy sprzedaży wysyłkowej

14.12.paczka4Moment powstania obowiązku podatkowego uzależniony jest od terminu dokonania płatności. Jeśli została ona zrealizowana przed datą dostarczenia towaru, obowiązek podatkowy powstanie w dniu otrzymania wpłaty. Natomiast, jeżeli towar dostarczono za zaliczeniem pocztowym, albo, kiedy dostawę należy potwierdzić fakturą, obowiązek podatkowy powstanie z momentem dostawy towaru do nabywcy, czy też osoby trzeciej wskazanej przez niego.

Określenie momentu, w którym powstaje obowiązek podatkowy, reguluje ustawa o VAT [Dz. U. 2004 nr 54 poz. 535 ze zm.] w artykule 19a. Przepis ów wskazuje, iż obowiązek podatkowy powstaje w chwili dostarczenia towarów (albo wykonania usługi). W sytuacji natomiast, gdy za towar zapłacono w całości, lub częściowo jeszcze przed dostarczeniem towarów, obowiązek podatkowy powstaje już w tym momencie, oczywiście w stosunku do przekazanej sumy.

Data dostarczenia towaru nie powinna na dzień obecny nastręczać kłopotów z ustaleniem przez wzgląd na powszechność trackingu, czyli możliwości śledzenia przesyłek. Gdyby jednak z jakiś przyczyn nie dało się pozyskać tą drogą informacji o dacie dostawy towarów, sprzedawca może ją pozyskać na jeden z dwu sposobów:
-określając szacunkowo w oparciu o datę otrzymania pieniędzy
-kontaktując się z nabywcą i prosząc go o podanie daty dostarczenia towaru.

Źródło: VAT w pytaniach i odpowiedziach, PORADNIK GAZETY PRAWNEJ nr 4(818)/2014