Co z naliczonym VATem, jeśli faktury nie opłacono?

15.1.shopingGdy klient odmawia przyjęcia faktury i wpłaty należności za wykonaną usługę, przedsiębiorca może odliczyć sobie naliczony VAT, ale przy spełnieniu warunków wskazanych przez ustawę o podatku od towarów i usług.

Ustawa o VAT [Dz. U. 2004, nr 177, poz. 1054 ze zm.] w art. 89a instruuje, jak postępować w przypadku, gdy faktura nie została opłacona, a podatnik wykonujący usługę zdążył rozliczyć podatek składając comiesięczną deklarację podatkową.

Naliczony podatek od wykonanej usługi, za którą nie otrzymał zapłaty, przedsiębiorca może odliczyć składając korektę deklaracji podatkowej. O ile zostaną spełnione określone przez ustawodawcę warunki.

Po pierwsze, podatek powinien być wcześniej odprowadzony. Po drugie, płatności nie uregulowano (ani nie zbyto w jakikolwiek inny sposób w ciągu 150 dni, jakie minęły od wskazanego na FV terminu płatności). Po trzecie, w momencie wystawienia faktury nabywca był czynnym płatnikiem VAT, nie znajdował się w stanie upadłości, ani nie był w trakcie likwidacji. Po czwarte, zarówno dłużnik, jak i wierzyciel w dniu poprzedzającym złożenie korekty deklaracji podatkowej, mają status czynnego płatnika VAT, a nabywca usługi nie jest w trakcie likwidacji, ani postępowania upadłościowego. Po piąte, nie minęło więcej niż 2 lata od końca roku, w którym została wystawiona niezapłacona faktura.

Przy spełnieniu wskazanych przez ustawę warunków, podatnik, który nie otrzymał zapłaty za wykonaną przez siebie usługę, może dokonać odliczenia podatku VAT w stosunku do niezapłaconej faktury.

Źródło: VAT w pytaniach i odpowiedziach PORADNIK GAZETY PRAWNEJ nr 4(818)/2014