Wsparcie finansowe dla rodzin wielodzietnych

21.dziecko1 stycznia 2015 weszły w życie zmiany w ustawie o podatku dochodowym zatwierdzające między innymi zwiększenie ulgi na wychowanie dzieci oraz dodatkowe wsparcie finansowe dla rodzin wychowujących troje i więcej dzieci.

Wprowadzone zmiany w ustawie o podatku dochodowym [Dz. U. 2012, poz. 361 ze zm.] mimo, że obowiązują dopiero od tego roku, znajdują zastosowanie już w stosunku do dochodów pozyskanych w  roku 2014, toteż należy je uwzględnić przy najbliższym rozliczeniu PIT.

Nie tylko wzrasta wysokość kwoty ulgi (dla rodzin wychowujących troje i więcej dzieci), ale i pojawia się możliwość dodatkowego wsparcia dla podatników, którzy nie mieli wystarczająco dużego podatku, by skorzystać z pełni ulgi na wychowanie dzieci. Będą oni mogli od tego roku odliczyć także sumę będącą różnicą między kwotą, jaka przysługuje przez wzgląd na odliczenie w ramach ulgi na wychowanie dzieci, a kwotą, którą odliczyli w swoim zeznaniu podatkowym. Istotne przy tym jest, żeby kwota ta nie była wyższa, niż wpłacone składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne (nie licząc składek wykazanych w PIT-36L, PIT-28, lub PIT-16A). Oznacza to, iż w przypadku rodzin mających na wychowaniu troje, czworo i więcej dzieci będzie możliwe otrzymanie zwrotu zapłaconego podatku, a także kwotę wynikającą z niewykorzystanej ulgi, ale do wysokości kwoty składek wpłaconych na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne, które podlegają odliczeniu.

W tym roku, jako przejściowym, z dodatkowego wsparcia skorzystać będzie można za pośrednictwem uzupełniającej części deklaracji podatkowej złożonej za ten rok (o symbolu PIT/UZ). W przyszłym roku będzie to możliwe już tylko dzięki wykorzystaniu zeznań PIT-36 i PIT-37 (art. 27f, ust.12 ustawy o PIT).

Źródło: DZIENNIK GAZETA PRAWNA, Podatki 2015, wyd. I, 2015