Ulga za złe długi – osobista preferencja

tylko tyleMożliwość skorzystania z preferencji, jaką jest ulga za złe długi, przysługuje wyłącznie osobie, która nabyła do niej prawo wystawiając fakturę, jaka nie została opłacona przez dłużnika mimo upływu 150 dni od terminu jej płatności. Ulgi takiej nie można nabyć w drodze dziedziczenia.

Córka zmarłego przedsiębiorcy zdecydowała się kontynuować jego działalność gospodarczą. Żywiła przy tym przekonanie, że podejmując decyzję o przejęciu odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe ojca, będzie mogła przy tym skorzystać z przysługującej mu ulgi za złe długi i obniżyć w ten sposób podstawę opodatkowania oraz VAT.

Ulga za złe długi jest rodzajem preferencji, która należy się podatnikowi na podstawie ustawy o VAT. Stwarza ona możliwość odzyskania chociaż podatku VAT zapłaconego od transakcji, która nie miała miejsca (dłużnik nie zapłacił należności za fakturę w ciągu 150 dni od terminu jej płatności).

Dyrektor Izby Skarbowej wydając indywidualną interpretację na wniosek podatniczki orzekł, iż nie ma ona prawa do skorzystania z ulgi za złe długi ani w odniesieniu do wierzytelności, które uprawdopodobniły się za życia jej ojca, ani do tych, które zyskały taki status już po jego śmierci. Jak wynika bowiem z zapisu w art. 97 i art. 103 ustawy o VAT uprawniony do składania deklaracji podatkowych oraz wpłacania podatku VAT jest tylko i wyłącznie podatnik danego podatku. Nie ma zaś żadnego przepisu, któryby zezwalał na dziedziczenie pozyskanych przez podatnika ulg.

Podstawa prawna:
-ustawa o VAT [Dz. U. 2011, nr 177, poz. 1054 ze zmianami]
Źródło: DZIENNIK GAZETA PRAWNA, NR 12/2015 (3905), http://www.zledlugi.pl/.