Wspólne rozliczanie się małżonków

mr,mrsPrzy spełnieniu warunków określonych przez ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych istnieje możliwość wspólnego rozliczania się małżonków pozostających w związku małżeńskim przez okres całego roku, którego dotyczy zeznanie.

Małżonkowie chcący rozliczyć się razem powinni do końca kwietnia 2015 roku złożyć wniosek o wspólne opodatkowanie. Mogą to zrobić oboje, albo tylko jedno z nich.

Prawo do wspólnego rozliczenia posiadają małżonkowie, którzy:
-mieszkają w Polsce
-cały rok pozostawali we wspólności majątkowej
-cały rok pozostawali w związku małżeńskim
-nie prowadzili opodatkowanej podatkiem liniowym działalności gospodarczej
-nie byli objęci przepisami ustawy o podatku tonażowym, ani zryczałtowanym podatku dochodowym (oprócz zapisu w art. 6, ust. 9).

Szczególnie korzystne bywa wspólne rozliczanie się dla małżonków, gdy jedno z nich nie osiągnęło wcale dochodów opodatkowanych zgodnie ze skalą podatkową, albo osiągnięte dochody były zbyt niskie, żeby nieść ze sobą obowiązek odprowadzenia podatku. Wówczas ustala się podatek w podwójnej wysokości w stosunku do połowy dochodów małżonka uzyskującego przychód.

Podstawa prawna:
-Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych [Dz. U. 1991 nr 80 poz. 350 ze zmianami]
-Ustawa o podatku tonażowym [Dz. U. 2006 nr 183 poz. 1353 ze zmianami]
-Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne [Dz. U. 1998 nr 144 poz. 930 ze zmianami]

Źródło: Gazeta Podatkowa numer 16/2015 (1161).