Zeznanie przez internet

Dodał

na klawiaturzePo raz kolejny Polacy będą mieli mogli rozliczać się drogą internetową. W tym roku deklaracje za pośrednictwem internetu można składać aż na trzy sposoby.

Składanie rocznych zeznań podatkowych drogą internetową nie jest już nowością – podatnicy zdążyli się oswoić z tą metodą. W tym roku zostało dodatkowo bardzo uproszczone, dzięki czemu zwiększy się pewnie ilość osób chętnych, żeby rozliczać się w ten sposób.

Deklarację podatkową nadal można składać w postaci papierowej, ale dla podatników niestroniących od komputera Ministerstwo Finansów przygotowało aż trzy drogi e-rozliczenia (usługa PFR, aplikacja e-Deklaracje, formularz interaktywny).

Wstępnie wypełnione zeznanie (tzw. PFR, czyli z ang. pre-filed tax return) jest nowością w naszym kraju, pozwala ono na ograniczenie do minimum obowiązków podatnika. Jeśli nie korzysta on z żadnych ulg, praktycznie pozostaje mu tylko fakultatywne wpisanie numeru KRS organizacji pożytku publicznego, której chce przekazać swój 1% podatku, zatwierdzenie formularza i go przesłanie.

Usługę PFR można wykorzystać przy wypełnianiu zeznań danymi pozyskanymi z druków PIT-11, PIT-8c oraz PIT-R. Da się to zrobić dzięki przesyłaniu tych dokumentów przez płatników do fiskusa w postaci elektronicznej. System sam wprowadza otrzymane dane w odpowiednie pozycje formularza PIT-37, a podatnik musi tylko je sprawdzić, zatwierdzić i zezwolić na przesłanie.

Podatnicy pozyskujący rentę, lub emeryturę wypłacane przez ZUS niestety jeszcze w tym roku dane o dochodach z tego tytułu muszą wprowadzać ręcznie, gdyż system PFR nie uwzględnia jeszcze tych świadczeń.

Zatwierdzenie wypełnionego formularza może się odbyć na jeden z dwóch sposobów: e-podpisem (z kwalifikowanym certyfikatem), albo danymi autoryzującymi, (tj., kwotą przychodu za 2014 rok). Jeśli podatnik pięć razy z rzędu pomyli się przy wprowadzaniu danych, system zablokuje mu możliwość korzystania z usługi PFR w tym roku. Nie oznacza to, że całkowicie przepada możliwość złożenia deklaracji drogą elektroniczną – możliwe będzie jeszcze uzupełnienie formularza interaktywnego. Dla czujnych osób pozostaje jeszcze możliwość „obejścia” pomyłki przy wprowadzaniu danych autoryzacyjnych. Można tego dokonać wylogowując się i ponownie prawidłowo logując do portalu – wówczas zeruje się licznik błędów.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna numer 52/2015 (3945).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Udowodnij, że jesteś człowiekiem *