Opłata noclegów pracownika to interes pracodawcy

car3Jeśli dane koszty leżą w interesie pracodawcy, nie można mówić o przysporzeniu po stronie pracownika. Nie musi on zatem odprowadzać podatku od danej kwoty.

Kobieta na zlecenie firmy, w której była zatrudniona, wykonywała podróże służbowe. W ich trakcie zmuszona była nocować w miejscowościach sporo oddalonych od miejsca zamieszkania. Schemat podróży przeważnie wyglądał w ten sposób, że dojeżdżała jednego dnia na miejsce noclegu, przygotowywała się do rozmów, a kolejnego dnia odbywała spotkania z kontrahentami, które były ustalone w danej okolicy. Za noclegi i wyżywienie płaciła sama, koszty zwracał jej pracodawca po powrocie.

Fiskusa zainteresowały właśnie te pieniądze ze zwrotów. W jego opinii kobieta powinna uwzględnić jej w rozliczeniu PIT uznając je za przychód ze stosunku pracy.

Podatniczka była innego zdania i zdecydowała się go bronić.

Zwróciła się więc ze skargą do sądu opierając się na zapisie w art. 12, ust. 1 Ustawy o PIT, który mówi, że zwrot nie jest dla niej przychodem wynikającym ani ze stosunku pracy, ani innych źródeł. Powołała się przy tym także na orzeczenie wydane przez Trybunał Konstytucyjny, w którym za dochód pracownika uważane są świadczenia, które wiążą się z przysporzeniem dla niego samego (K 7/13). W omawianej sytuacji tak nie było, ponieważ to dla pracodawcy korzystne było, aby pracownica nie marnowała czasu na dojazdy, a spotkania odbywała niejako „hurtowo”.

Stanowisko warszawskiego WSA okazało się zgodne z jej oczekiwaniami. Sąd przyznał jej rację podkreślając, że jej prawem, a nawet obowiązkiem jest korzystanie z noclegu, gdyż zgodne jest z interesem pracodawcy, by pracownik odbył jak najwięcej owocnych spotkań z klientami. Wspomniał przy tym na wyroki, które zapadły w podobnych sprawach (sygn. akt III SA/Wa 2195/14 oraz 2196/14).

Orzecznictwo: Wyrok Warszawskiego WSA sygn. akt III SA/Wa 3984/14 – nieprawomocny.

Podstawa prawna: Ustawa o PIT (Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych) [Dz. U. 1991 nr 80 poz. 350 ze zmianami]

źródło: Dziennik Gazeta Prawna nr 50 (4197)/2016