Jaki zasiłek dla poszkodowanego w wypadku w drodze do pracy?

nogaOsoba w drodze do miejsca zatrudnienia została potrącona przez samochód. Znalazła się na tydzień w szpitalu, a potem przebywała na zwolnieniu lekarskim (w sumie 35 dni). W związku z tym przysługuje jej zasiłek chorobowy w wysokości 100%, ale nie z ubezpieczenia wypadkowego.

Zasiłek z ubezpieczenia wypadkowego przysługuje pracownikowi w sytuacji, kiedy został poszkodowany w wypadku przy pracy, albo niezdolny do pracy ze względu na chorobę zawodową (art.6, ust.1, pkt.1 – Ustawa wypadkowa).

W przypadku pracownika, który uległ nieszczęśliwemu wypadkowi w drodze do pracy, zasiłek, jaki otrzyma to wynagrodzenie chorobowe (gdy niezdolność przypada na pierwsze 33 dni, lub 14 dni – u pracowników po 50-tym roku życia w danym roku kalendarzowym) i zasiłek chorobowy z ubezpieczenia chorobowego.

Obydwa te świadczenia wypłacane są w wysokości 100% podstawy wymiaru zasiłku zgodnie z zapisem w Kodeksie pracy: art.92, par.1, pkt 2 i w Ustawie zasiłkowej: art.11, ust.2, pkt 3.

Należy pamiętać, że okoliczności wypadku powinny być ustalone w Karcie wypadku w drodze do pracy / z pracy. Karta ta po uznaniu danego wydarzenia faktycznie za wypadek w drodze do pracy lub z pracy, będzie razem z zaświadczeniem lekarskim (potwierdzającym niezdolność do pracy) podstawą ku temu, aby pracownikowi wypłacił 100% świadczenia chorobowego.

Podstawa prawna:

Kodeks pracy [Dz. U. 1974 nr 24 poz. 141]