Zwolnienie z obowiązku pracy w godzinach nocnych dla rodzica małego dziecka

rodzinaMatka dziecka w wieku poniżej 4 lat przebywa na urlopie wychowawczym. Ojciec dziecka pracuje w pełnym wymiarze czasu. Pracodawca rozdzielając pracę często wyznacza go do pracy w godzinach nocnych. Zleca mu też nadgodziny. Mężczyzna nie wyraził zgody na pracę w powyższych warunkach. Nie wie jednak, czy ma prawo do odmówienia świadczenia pracy, skoro ma małe dziecko.

Zgodnie z wytycznymi zawartymi w art.178, par.2 Kodeksu pracy pracownik opiekujący się dzieckiem mającym nie więcej niż 4 lata ma prawo do niewyrażenia zgody na pracę w godzinach nadliczbowych, nocnych, w przerywanym czasie pracy i w oddelegowaniu poza swoje normalne miejsce pracy. W sytuacji, kiedy oboje rodzice pracują, tylko jedno z nich może skorzystać z takiego przywileju.

Przypadek wspomnianego mężczyzny wiążę się więc z możliwością odmowy pracy w niechcianych przez pracownika warunkach jako, że tylko on pracuje.

Oświadczenie odnośnie zgody (bądź jej braku) składane jest przez pracownika zazwyczaj w dniu podpisania umowy o pracę i obowiązuje ono przez cały okres trwania umowy. Nie oznacza to jednak, że pracownik nie może zmienić zdania i złożyć ponownie oświadczenia o treści adekwatnej do jego aktualnych potrzeb.

Podstawa prawna: Kodeks pracy [Dz. U. 1974, nr 24, poz. 141 ze zmianami]

Źródło: Gazeta Podatkowa Nr 94 (1344) / 2016